Startarrow Poprzednie edycje arrow Lodołamacze 2009 arrow Porady arrow Doradca zawodowy arrow Jak przygotować się do rozmowy z pracodawcą

Wersja dla osób niedowidzących


Patronat honorowy
Małżonki Prezydenta RP
Pani Agaty Kornhauser-Dudy










Ogólnopolscy Patroni Medialni














Jak przygotować się do rozmowy z pracodawcą

Jak przygotować się do rozmowy z pracodawcą

Rozmowa kwalifikacyjna, to kolejny etap rekrutacji, od której zależeć będzie nie tylko to, czy dostaniesz się do pracy, ale i to na jakich warunkach będziesz pracował.

Jak przygotować się do rozmowy z pracodawcą

Rozmowa kwalifikacyjna, to kolejny etap rekrutacji, od której zależeć będzie nie tylko to, czy dostaniesz się do pracy, ale i to na jakich warunkach będziesz pracował.

 

Istnieje wiele form prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej:

- rozmowa wstępna,

- rozmowa panelowa,

- wywiad chronologiczny,

- wywiad w oparciu o kompetencje,

- wywiad techniczny,

- wywiad oparty o case study.

 

Często wydaje się czymś bezsensownym przygotowanie do spotkania z pracodawcą. Nie znasz przecież pytań, które tam padną, a o swoim wykształceniu, zainteresowaniach, zaletach lub wadach możesz odpowiedzieć z pamięci. Stop! Taki tok myślenia jest jak najbardziej błędny i może kosztować Cię utratę możliwości pracy w wymarzonym miejscu! Na spotkanie z pracodawcą musisz się przygotować! Znajomość savoir vivre’u to bardzo przydatny element przygotowań. Pamiętaj! Zbyt wczesne przyjście na spotkanie jest tak samo źle postrzegane jak spóźnienie, bo świadczy o tym, że nie szanujesz czasu rozmówcy. Oprócz punktualności ważną rolę odgrywa odpowiednie dobranie stroju, dlatego dostosuj garderobę do okoliczności. Chcąc dobrze wypaść na spotkaniu z przyszłym pracodawcą, warto też byś wcześniej przemyślał odpowiedzi na pytania, które mogą paść z ust pracodawcy.

Większość rozmów przebiega według określonego schematu, co oczywiście ułatwi przygotowanie odpowiedzi. Koniecznie przejrzyj też swoje CV i list motywacyjny, ponieważ te dokumenty stanowią podstawę do rozmowy. Pytania ogólne, które mogą dotyczyć hobby i zainteresowań, to czas nawiązania kontaktu między rozmówcami i rozładowanie stresu, który zapewne towarzyszy każdemu ubiegającemu się o pracę. Gdy rozmówcy się poznają zwykle padają pytania o przeszłość, czyli edukację i wyniesione ze szkoły umiejętności. Warto wtedy powiedzieć „ w szkole X nauczyłem się...”, a nie jaką i kiedy szkołę ukończyłem, bo to wynika z Twojego CV. Jeśli masz już doświadczenie zawodowe, pracodawca będzie chciał dowiedzieć się, czego nauczyłeś się na poprzednim stanowisku oraz dlaczego decydujesz się na zmianę pracy. Ważne, abyś nienajlepsze wspomnienia zachował dla siebie, podkreślił natomiast zdobyte umiejętności. Mówiąc o powodach zmiany pracy podkreśl chęć rozwoju. Gdy nie masz jeszcze doświadczenia zawodowego możesz mówić o tym, czego chcesz się nauczyć na oferowanym stanowisku i podkreślić zapał do zdobywania wiedzy i umiejętności. Pracodawca zapyta z pewnością o Twoje dalsze plany zawodowe oraz wyobrażenia o pracy na stanowisku, na które aplikujesz. Nie składaj pustych deklaracji np. że jesteś gotowy pracować na jednym stanowisku do emerytury lub z chęcią zmienić miejsce zamieszkania.

Kolejne elementy rozmowy zależą od specyfiki stanowiska, branży, firmy oraz samego pracodawcy. Dlatego bardzo ważne jest, abyś zdobył jak najwięcej informacji o firmie, z którą chcesz się związać. Zdarza się też, że pracodawcy wykorzystują spotkanie rekrutacyjne jako okazję do sprawdzenia jak radzisz sobie w trudnej i realnej sytuacji. Osoba prowadząca rekrutację może zadawać pytania natarczywym, zniecierpliwionym czy wręcz niegrzecznym tonem, popędzać Cię czy nagle wyjść bez słowa wyjaśnienia. Warto wiedzieć, że coś takiego może się zdarzyć i w razie czego staraj się zachować spokój i opanowanie. Takie triki to dodatek do rozmowy kwalifikacyjnej , mogący pomóc podjąć decyzję, ale na pewno nie mający wpływu decydującego. Przemyśl również, jakie masz oczekiwania finansowe związane z podjęciem pracy i nie bój się o nich mówić.

Ostatnim elementem spotkania rekrutacyjnego jest możliwość zadawania pytań. Nie rezygnuj z niej. Możesz zdobyć informacje o specyfice pracy na danym stanowisku, możliwej ścieżce kariery oraz udowodnić pracodawcy, że rzeczywiście zależy Ci na tej pracy. Doszczętnie skompromitujesz się jednak zadając pytania typu „ a czym właściwie zajmuje się firma?”. Obronisz się natomiast gromadząc wiedzę na temat działalności firmy przed rozmową kwalifikacyjną. Na zakończenie zapytaj też czy to już ostatni etap rekrutacji oraz kiedy dowiesz się, jaka decyzja została podjęta w Twojej sprawie. Jeszcze jedna rada: dla dobra dalszej współpracy z firmą , w której rozmawiamy o karierze, warto trzymać się prawdy. Kłamstwo zawsze zostaje zdemaskowane, choćby przez najmniej prawdopodobny przypadek, a żaden pracodawca nie chce współpracować z osoba niegodną zaufania! Podsumowując przygotowania do spotkania z potencjalnym przyszłym pracodawcą zastosuj następujące etapy :

Przed rozmową: - uzyskaj jak najwięcej informacji o firmie i stanowisku, o które się ubiegasz; przygotuj teczkę ze wszystkimi potrzebnymi dokumentami (CV, list motywacyjny, referencje, świadectwa pracy, itp.); - przygotuj przykładowe odpowiedzi na temat swojego CV, które może zadać pracodawca; - sprawdź termin rozmowy i zorientuj się jak można dojechać; - bądź punktualnie – najlepiej 5 minut przed wyznaczoną godziną spotkania; - pamiętaj o odpowiednim stroju, wyrażającym szacunek dla rozmówcy i zadbanym wyglądzie.

Podczas rozmowy:- pamiętaj o zasadach dobrego wychowania, o pozdrowieniu i przedstawieniu się z imienia i nazwiska; - uścisk dłoni zdecydowany (pierwszy podaje rękę gospodarz); - utrzymuj kontakt wzrokowy; - pozwól, by pracodawca prowadził rozmowę; - staraj się opanować nerwowe ruchy; - bądź szczery, pozytywnie nastawiony, pokaż, że jesteś przygotowany do rozmowy (używaj wcześniej zdobytych informacji); odpowiadaj pełnymi zdaniami; - podziękuj rozmówcy za poświecony czas; - dowiedz się kiedy możesz się spodziewać decyzji.

Przykładowe pytania jakie możesz zadać: - jakie będą moje obowiązki i odpowiedzialność; - jakie możliwości rozwoju zawodowego daje firma; - jak pracownik jest oceniany i promowany, jakie są oczekiwania względem nowego pracownika.

Nie wolno: - przyjeżdżać na rozmowę za późno; - siadać nie czekając na zaproszenie; przerywać rozmówcy; - krytykować poprzednich pracodawców lub kolegów; - pić alkoholu przed rozmową; palić (nawet jeśli dostaniesz pozwolenie); - być zbyt wesołym lub pewnym siebie.

 

Beata Żwikiewicz